lördag 26 februari 2011

Ny fräsig S-35 kamera!



För en vecka sedan kom äntligen min nya kamera - en Sony PMW-F3. På bilden ser ni den med en Zeiss Master Prime som kostar ungefär lika mycket som kameran. Tyvärr är den inte min.
Den nya kameran innebär slutet på drygt två år av brottande med en Letus 35 mm skärpedjupsadapter. Letusen har varit min stora kärlek och sorg. Med hjälp av denna stora glasklump har jag kunnat använda gamla fina 70- och 80-tals-stillbildslinser till min EX1-videokamera. Det har gett organiska mjuka bilder men framför allt har adaptern gjort bilder med mycket kort skärpedjup möjliga. Min videokamera förvandlades från en knivskarp HD-kamera till en halvtaskig gammal filmkamera. Priset jag fick betala var en vibrerande mekanisk klump längst fram på kameran och åtminstone 2-3 bländarsteg i förlorat ljus.
Men nu är adapterdagarna över! Min nya F3:a är en videokamera med ett videochip som är lika stort som 35 mm film. Det innebär samma korta skärpedjup, samma möjlighet att använda min gamla Nikonlinser men mycket skarpare bild, bättre färger och framför allt mycket större ljuskänslighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar