onsdag 24 februari 2016

Kamrat gör en timme Bo Kaspers i SVT1



Inklämd mellan "Skavlan" och "Game of thrones" kan ni se min musikdokumentär om Bo Kaspers Orkester i SVT1 på fredag. Filmen är inspelad på Fårö i somras och i Stockholm och Skåne under december/januari. Inspelningarna på Gotland var en utmaning. Målet var att fånga bandet live på scen i en full flerkameraproduktion men till en bråkdel av kostnaden. Jag och bandet bestämde oss för att fokusera på tre låtar under konserten och använda oss av det lite oortodoxa greppet att låta bandet spela dessa tre låtar igen efter att den ordinarie konserten var slut. På så sätt kunde fick vi "dubbelt så många" kameror och vi hade också möjligheten att gå mycket närmare på scen med våra kameror under den andra tagningen utan att de hamnade i bild och störde. Vi var tre fotografer. Förutom mig var Johan Tarland och Markus Junghard med. Johan och jag filmade med våra Sony F5 och Markus med sin Arri Amira. Dessutom hade vi en Sony A7s på stativ, en gammal Sony F3 tog en helbild över lokalen och två GoPro-kameror användes för lite udda vinklar.
Resten av filmen är plåtad av mig och Markus. Markus har filmat drygt hälften av intervjuerna och resten har jag filmat själv samtidigt som jag intervjuat. Allt för att få så mycket "bang for buck" som möjligt med en ganska tajt budget och tidspressad inspelningsplan.
Jag har producerat, klippt och ljussatt filmen. Per-Henrik Mäenpää har ljudlagt och mixat den och Fredrik Martinsson stod för inspelningen och mixning av musiken på Gotland. Hoppas ni gillar den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar