måndag 21 mars 2011

Kamrat hjälper UG med formen


Min största uppdragsgivare är SVT:s Uppdrag Granskning som jag producerat inslag åt de senaste tre åren. Under hösten har jag dessutom haft det spännande uppdraget att leda arbetet med att ta fram en ny vinjett och grafisk form till programmet.
Efter flera månaders arbete tillsammans med designbyrån Broken Doll är arbetet med Uppdrag Gransknings nya form nu nästan färdigt.

Just nu sitter jag på tåget till Göteborg med en hårddisk laddad med den färdiga vinjetten, bumprarna och textskyltarna. Tillsammans med Uppdrag Gransknings redaktion i Göteborg ska jag idag klippa ihop premiärprogrammet som sänds på onsdag.
Den gamla vinjetten har varit svår att ersätta. Den var smart, hade en dokumentär känsla och de flesta jag pratat med gillade den. Ledorden för den var något i stil med ”Uppdrag Granskning finns mitt bland oss i vardagen och ser vad som händer runt om”.
Den nya vinjetten ville vi ge mer framåtrörelse och pondus. Vi vill signalera att Uppdrag Granskning har en driven riktning och framåtrörelse och att programmet tar sig fram i alla miljöer och tar sig in bakom slutna dörrar.
Utifrån denna idé plockade Broken Doll fram ett spännande tekniskt koncept som går ut på att en stillbild ”klistras” upp på en 3D-modell av rummet som stillbilden föreställer. Detta gör det sedan möjligt att åka i 3D-modellen och få fram en fotorealistisk men ändå lite magisk åkning.
Musiken är en ommixad och uppfräschad version av den gamla sköna vinjettmusiken som Jean-Paul Wall har gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar